Dziś idziemy kupić wino. Półka w sklepie z winami jest zazwyczaj długa i bogata, no ale coś musimy wybrać. Precyzujemy rodzaj wina — białe półsłodkie powinno pasować do kolacji. Podchodzimy bliżej, czytamy etykiety i… nie możemy się zdecydować. Co wtedy często robimy?

Badaniem takich wyborów konsumenckich zajęli się Young Eun Huh z Carnegie Mellon University w Pitthsburgu w Pensylwanii (USA), Joachim Vosgerau z Uniwersytetu Tilburg w Holandii  i Carey K. Morewedge z Boston University (USA). Okazało się, że będąc pomiędzy wyborem jednego z dwóch (lub więcej) produktów, którego nie znamy, podpatrujemy innych. W efekcie wybieramy ten produkt, który właśnie wybrali inni. Pokazuje to, że nie posiadając wystarczającej informacji, by dokonać indywidualnego logicznego wyboru, kopiujemy decyzje innych osób. To tzw. społeczny wybór domyślny. Społeczny, ale dokonujemy go kiedy jesteśmy sami. Jeśli nasze motywacje skłaniają nas do kopiowania, to sięgniemy po dokładnie taką samą butelkę wina, jaką wybrała osoba, którą podpatrywaliśmy, ale dopiero wtedy, gdy ta osoba odejdzie od półki z winami. Nie dajemy po sobie poznać, że odczuwamy niezdecydowanie, że brak nam wiedzy i mamy trudność w wyborze. Dbamy o dobrą autoprezentację i unikamy zakłopotania.

Społeczny wybór domyślny to jedna z najnowszych zdefiniowanych opcji dostosowawczych naszego mózgu podczas dokonywania wyboru, przy jednoczesnym braku wystarczającej wiedzy.

A co jeśli tę wiedzę jednak posiadamy? Nieważne, jak bardzo byśmy się starali w dokonywaniu naszych wyborów — potykamy się. Bez dwóch zdań. Nasz umysł wpędza nas w wiele pułapek, szczególnie zauważalnych w sklepie. Do jego figli decyzyjnych dokłada się jeszcze problem z istnieniem wolnej woli. Na tej podstawie każdy może indywidualnie stwierdzić, na czym opiera swoje decyzje. Czy to jedynie determinujące nas mechanizmy, czy może coś więcej? W każdym razie życzę powodzenia i dobrych wyborów.

Brak komentarzy.

Dodaj komentarz

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>